úterý 23. května 2017

Recenze na knihu Probuzení Simona Spiera

 
 
 
Název: Probuzení Simona Spiera
Autorka: Becky Albertalli
Počet stran: 296
Vydavatelství: Yoli
Rok vydání: 2017
Žánr: YA

Tahle kniha byla pro mě první nejočekávanější měsíce února, ale i tohoto roku. O knize už jsem věděla poměrně delší dobu a když jsem se dozvěděla, že výjde i v češtině, byla jsem opravdu nadšená. Od knihy jsem měla jistá očekávání a musím říct, že je několikrát překonala.

Teď bych vám chtěla nějak popsat, jak je tahle kniha úžasná, abyste si ji všichni měli chuť přečíst. Ale obávám se, že to je naprosto nemožný úkol. Takže to shrnu slovy, že tahle kniha je prostě dokonalá. Vím, že se říká, že nic není dokonalé, ale myslím si, že tahle kniha se prostě vymyká a tahle věta pro ni neplatí, takže dle mého názoru je dokonalá.

,,Některé ponožky by člověku máma prát neměla."

Šestnáctiletý Simon je gay, i když o tom zatím nikdo(kromě tajemného Blua) neví, zatím není připravený provést vlastní coming out. Jelikož má strach, jak by na to zareagovala jeho rodina a staří přátelé, kteří ho už mají zaškatulkovaného. A co teprve, kdyby se to dozvěděla celá škola, všichni zas tak pokrokoví nejsou.
Simon si už několi měsíců vyměňuje emaily s tajemným Blue, který je také gay. Simon o něm ví jen to, že chodí do stejné školy a do stejného ročníku. Ale navzajem svoji pravou identitu neznají.
Jenže se tahle korespondence mezi Simonem a Bluem dostane do rukou Martina, jednoho ze Simonových spolužáků. Martin začne Simona vydírat, jinak ukáže tyhle emaily celé škole. Simon je proto nucen dělat věci, i které se mu ze srdce příčí. A jelikož je Blue hrozně opatrný a neprozrazuje o sobě žádné důležité informace, takže kdyby se emaily dostaly na světlo, jistě by Blue dostal strach a přestal by si se Simonem psát. Ale kdo se doopravdy ukrývá pod přezdívkou Blue?

Simona jsem si oblíbila hned po přečtení první stránky v knize. Přišel mi hrozně sympatický a navíc měl rád Orea (sušenky- ty mám taky ráda), takže jsem si ke čtení téhle knihy pořídila hned několik balíčků sušenek. Během knihy jsem se do Simona zamilovala a později i do Blua. Zamilovala jsem se do celé téhle dokonalé knihy.

V knize je též naprosto dokonale popsané středoškolské prostředí. Sice je to takové to typické americké, které jistě všichni znají z nějakého fimu, který se odehrává na střední. Ale mně přišlo opravdu hodně reálné, takže jsem si to dokázala naprosto živě představit.

,,Sušenky Oreo by se rozhodně měly považovat jako samostatný druh jídla."

Kniha se zabývá velmi aktuálním tématem, tedy homosexualitou, což je jedině dobře. Sám hlavní hrdina měl strach, jak to jeho okolí vezme, měl strach, že se mu někdo bude smát. To se taky stalo, jeho přátelé to vzali s klidem i škola, ale našli se i tací, co měli na Simona různé narážky, měli z něj srandu a davali mu různé nevhodné přezdívky. Což rozhodně je špatné. Je dobře, že se takové knížky píšou, a také, že o tomhle tématu mluví. Klidně uvítám jěště více knížek toho typu.

Knížka, jak už jsem zmínila je také trochu detektivka, jelikož se Simon snaží vypátrat, kdo je Blue. Musím říct, že jsem si sama hrála na detektiva a snažila se uhádnout, kdo je Blue. Na začátku knihy jsem měla sestavený seznam těch, kteří by to mohli být a čítal celkem tři lidi. Za půlkou knihy se to zúžilo na jednoho, a ten to pak doopravdy byl. Takže jsem na konci překvapená nebyla, ale vůbec mi to nevadilo.

U knížky jsem se také přímo královsky bavila. Knížka byla též napsaná velmi realisticky, jako by ji sám přimo psal kluk v šestnácti letech. A rozhodně mi příjde, že knížka je jeden z nějvětších objevů ve světě young adult. Tuhle jízdu si jěšte tento rok několikrát zopakuju.

,,Nemám rád konce, mám rád věci, které nikdy nekončí."

Tuhle dokonalou knížku jedině doporučuji. Vím, že jsem v téhle recenzi použila několikrát slovo dokonalá, ale myslím, že knížka si to určitě zaslouží.

Do komentářu mi klidně napište, zda se knihu chystáte číst, nebo jste ji už četli či jaký na ni máte názor.

Hodnocení: 10/10

Žádné komentáře:

Okomentovat