úterý 23. května 2017

 
Název: Byla jsem tu
Autorka: Gayle Forman
Vydavetelství: Yoli
Počet stran: 272
Rok vydání: 2016
Žánr: YA, světová literatura

Na tuhle knihu jsem byla velmi zvědavá. Jelikož knížka pojednává hlavně o sebevraždě, což je samo o sobě téma. Anotace slibuje napětí, záhadu typu: proč to udělala, když její nejlepší kamarádka nic nevěděla? Takhle to vypadá na slibnou zápletku a tajemná odhalení, ale konec byl podle mého očekávaní. Od knihy jsem čekala trochu více napětí, i více té akce. Myšlenka celé knihy byla velmi zajímavá.

,,Když člověk něco myslí vážně, je zticha. "

Codyina nejlepší kamarádka spáchala sebevraždu, Cody nechápe, jak to mohla udělat. Megan nejevila sebemenší náznak toho, že by se chtěla zabít. A Cody nezbylo nic jiného než smutek a nezodpovězené otázky. Jakto, že o kamarádčině plánu neměla ani tušení? Znala ji doopravdy tak dobře? Sice se Cody už tak moc s Meg nevídaly, protože Meg odjela studovat do Seattlu a Cody zůstala v rodném městě. Když ale Meganiny rodiče poprosí Cody, aby zajela do Seattlu uklidit a přívést zpět Meganiny věci, bere to Cody jako příležitost seznámit se spolubydlímcími Meg. Cody se seznámí i s Meganiným kamarádem Benem, do kterého byla Meg zamilovaná. Taky se dostane do Meganina počítače, kde najde další zajímavé věci...

,,Pobaveně zjišťuju, že jakmile jednou začnete předstírat, uvědomíte si, jak moc něco předstírají i všichni ostatní."

Cody šlo ze začátku pochopit. Zdrcená z kamarádčiny sebevraždy, o které neměla ani tušení a myslela si, že si vše říkají. Ale nebyla to pravda. Cody si po Meganině smrti připadá jako planeta bez Slunce. Neví, co má dělat, myslí si, že je to její vina, měla se o kamarádku více zajímat. V druhé polovině knihy nastal, alespoň pro mě, zlom. Cody mi přišla jíná, jinak se chovala a už jsem s ní moc nesouhlasila.
O Meg si moc obrázek udělat nedokážu, každý viděl Meg jinak. Cody, jako její nejlepší kamarádka, ji viděla jinak, než ostatní. Co jsem si tak o Meg udělala obrázek, ráda vybočovala z davu. Zbožňovala světlušky, poslouchala hudební skupiny, které nikdo jiný neznal...
Ben byl ten drsňák, co má chraplavý hlas a zpívá v rockové hudební skupině. Traví noci v barech, má strašně moc známostí. Já nevím, celou dobu byl pro mě takový nemastný - neslaný.

,,... jestli se tohle stává normálním lidem, jakou naději pak máme my ostatní? "

Knížka byla něco jiného než jsem čekala. Nejsem si jistá, zda ´je to dobře, či špatně. Ale rozhodně se téma sebevražda, mohlo trochu více popsat. Nejzajímavější z celé knihy mi stejně přišel epilog. Musím se přiznat, že od autorky jsem zatím předchozí její knihy nečetla, ale brzy se to budu snažit napravit. Kniha mi rozhodně něco dala, nemůžu říct, že by se mi vyloženě nelíbila, ale podle mých představ to nebylo. Chápu, že spoustě lidem se kniha líbit nebude, nic moc se v ní neděje a jsou i lepší knihy, které se zabývají tématem sebevražda. Ale pokud chcete něco více k zamyšlení a co se týká aktuálních témat, rozhodně byste měli knihu zkusit, pokud jste tak již neučinili.
Hodnocení: 7/10

Žádné komentáře:

Okomentovat